N.yousefi

N.yousefi

سلام. بنده دانشجوری روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی هستم. شاغل . این وبلاگ نیز جهت انجام فعالیت های درسی بنده ایجاد شده است. با تشکر از همراهی شما...
N.yousefi

N.yousefi

سلام. بنده دانشجوری روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی هستم. شاغل . این وبلاگ نیز جهت انجام فعالیت های درسی بنده ایجاد شده است. با تشکر از همراهی شما...

وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم

اژه Weblog  در ۱۷ دیسمبر سال ۱۹۹۷ توسط  Jorn Barger ( جُرن بارگر ) وبلاگ نویس امریکایی ابداع شد . واژه weblog متشکل از دو بخشه : web که معنیش رو همه ما می دونیم و بخش دوم log هست که ریشه یونانی داره  ! در قرون وسطی به دفتر گزارش سفر کشتی ها log گفته می شد ! در علم کامپیوتر واژه log یا همون لاگ به فایل هایی گفته می شود که تمام رویداد هایی که در یک کامپیوتر اتفاق میوفته رو ثبت میکنه . بنابراین واژه weblog یا blog  در ابتدا با معنا و مفهوم « دفترچه خاطرات آنلاین» به دنیای وب معرفی شد . واژه blog در ایپرل یا ماه می ۱۹۹۹ توسط Peter Merholz به وجود اومد . پیتر در سایدبار وبلاگش ، واژه وبلاگ رو به شوخی به صورت شکسته درآورد و نوشت Blog و بعد از این ماجرا Evan williams  در سیستم وبلاگدهی معروف شرکت گوگل واژه Blogger رو خلق کرد و کم کم این واژه در بین وبلاگ نویس ها بسیار محبوب شد و دیگه الان در جامعه بین المللی اینترنت این واژه به طور کامل جایگزین واژه Weblog شده .

تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست ؟  

همانطور که درباره وبلاگ توضیح دادم وبلاگ رسانه ایه که در ابتدا واسه نوشتن خاطرات و اتفاق های روزمره استفاده می شده و بعد به مرور زمان آموزش و و اخبار و این چیزا هم بهش اضافه شد . اما تفاوت اساسی یک وب سایت با وبلاگ چیه ؟ وبلاگ صرفا جهت اطلاع رسانی ساخته میشه اما وب سایت برای ارائه خدمات . میشه گفت وبلاگ ها هیچ خدمات آنلاینی رو ارائه نمیدن اما وب سایت ها ساخته میشن واسه خدمات و همینطور کاتالوگ های آنلاین . در واقع وبلاگ رسانه ایه که هر چند وقت یک بار ( ممکنه هر یک ساعت و یا هفته ای یک بار) آپدیت میشه به عبارت دیگه تو بازه های زمانی گاها مشخص و یا نا مشخص مطالب جدید در وبلاگ قرار داده میشه  . خیلی ها تصور میکنن که تفاوت وبلاگ با وب سایت اینه که وبلاگ بر روی یک sub-domain هست ( مثلا elmefarda.blogfa.com ) و وب سایت آدرس مستقل داره اما این تصور غلطه ! تفاوت در شیوه کار هست نه در ظاهر و یا آدرس سایت ! البته به عنوان حرف آخر لازم به یادآوریه که تمام آدرس هایی که مربوط به سیستم های وبلاگدهی میشن بلا استثنا وبلاگ هستن . ( بعدا بازم این مسئله رو بررسی میکنیم )

اولین سیستم وبلاگ نویسی در دنیای اینترنت

شاید بشه گفت که سیستم گروه های خبری Usenet نخستین سیستم وبلاگ نویسی و یا آغازگر وبلاگ نویسی باشه  . Usenet  در واقع یک نوع سیستم ذخیره سازی و سازماندهی پیام ها و اطلاعاته که کاربران می تونن با مراجعه به سیستم اخبار و اطلاعات مورد نیاز و یا دلخواه خودشون رو از سیستم پیدا کنن و یا پیامی ( اطلاعاتی ) رو به گروه های خبری ارسال کنن.

سیستم های وبلاگ نویسی مدرن

سیستم های وبلاگ نویسی مانند Livejournal , Blogger از سال ۱۹۹۹ فعالیتشون رو آغاز کردن و جزء اولین سیستم های blogging رایگان در دنیا بودن و خیلی زود هم در بین کاربران  اینترنت و وبلاگ نویسان جا افتادن ! اما در سال ۲۰۰۳ انقلابی در سیستم وبلاگ نویسی مدرن در دنیا به وجود اومد ! در ۲۷ ماه می سال ۲۰۰۳ برنامه نویس توانمندی به نام  Matt Mullenweg نرم افزار مدیریت محتوایی رو با عنوان WordPress  خلق کرد . این سیستم مدیریت محتوا یا CMS ( بعدا با این واژه Content Management System خیلی کار داریم ! ) که با زبان برنامه نویسی PHP و همینطور سیستم بانک اطلاعاتی MySQL ساخته شده بود به سرعت بین وبلاگ نویسان دنیا به محبوبیت رسید . Matt سیستم وبلاگ نویسی WordPress.com رو با Mike Little ( مایک کوچولو ) راه اندازی کرد . درباره وردپرس خیلی چیزا باید بگم که در این پست نمی گنجنه ! بعدا وردپرس رو از ابعاد مختلف بررسی خواهم کرد تا به طور واضح پی ببریم که چرا این نرم افزار قدرتمند امروزه به محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا تبدیل شده !

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.