N.yousefi

N.yousefi

سلام. بنده دانشجوری روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی هستم. شاغل . این وبلاگ نیز جهت انجام فعالیت های درسی بنده ایجاد شده است. با تشکر از همراهی شما...
N.yousefi

N.yousefi

سلام. بنده دانشجوری روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی هستم. شاغل . این وبلاگ نیز جهت انجام فعالیت های درسی بنده ایجاد شده است. با تشکر از همراهی شما...

خلاصه نویسی و تحلیل

وبلاگ ها در زیست بوم روزنامه نگاری

صفحه 130 الی 136

وبلاگ ها از سوی بسیاری از سازمان ها پذیرفته شده اند اما وبلاگ نویسی بعنوان نوعی روزنامه نگاری با چالش های زیادی روبرو است و دیدگاه های متفاوت و متنوعی بر این ادعا پای فشرده اند که روزنامه نگاری سنتی آخرین سال های عمرش را سپری می کند و برخی دیگر معتقدند روزنامه نگاری و وبلاگ نویسی هرگز نسبتی با هم ندارند و جدا از هم هستند.

جیمز کری معتقد است برای شناسایی وبلاگ نویسی بعنوان روزنامه نگاری باید درک سنتی از روزنامه نگاری را مورد توجه قرار دهیم . جی روزن معتقد است هر چیزی دچار دگرگونی می شود و زیست بوم جدیدی در حال شکل گیری است که در آن وبلاگ نویسی و روزنامه نگاری همزیستی دارند و بر هم تاثیر می گذارند و همدیگر را شکل می دهند و مکمل یکدیگرند.

در برابر دیدگاه های موافق مقاومت هایی نیز هست ، تامپسون می گوید وبلاگ نویسی نوعی روزنامه نگاری نیست.

ربکا پلاد عقیده دارد که 99 درصد از وبلاگ نویسان هرگز نمی توانند روزنامه نگار تلقی شوند ، معتقد است که روزنامه نگاری مثل بقیه حرفه ها استاندارد های خاص خود را دارد، اما جدای از صحت و سقم دو دیدگاه مخالف و موافق با رشد وبلاگ نویسی روزنامه نگاری دچار تحولاتی می شود.

  

 

 


تحلیل

اولین وبلاگ نویس فارسی حسین درخشان است که در 14 آبان 1380 راهنمایی برای ساخت وبلاگ منتشر کرد اما قبل از او سلمان در 16 شهریور 1380 اولین مطلب را در وبلاگ خودنوشت که طی دو ماه به بیش از 120 نفر وبلاگ نویس گسترش پیدا کرد.

حسین درخشان بعنوان ابوالوبلاگ معروف است، بعد از یکسال از ساخت راهنمای وبلاگ بیشتر از 15 هزار نفر وبلاگ نویس فارسی داشتیم. سایت پرشین بلاگ در تابستان 1381 از سوی سه جوان راه اندازی شد و اهداف خود را از ایجاد این وبلاگ متمرکز کردن وبلاگ نویسان فارسی زبان و افزایش مخاطبان وبلاگ های فارسی اعلام کردند.

در سال 1382 دومین وبلاگ به نام بلاگ اسکای راه اندازی شد که توانست کاربران بیشتری از پرشین بلاگ را به خود جذب کرد، وبلاگ های دیگری مثل میهن بلاگ، پارسی بلاگ همزمان کار خود را شروع کردند. بلاگفا هم که کار خود را شروع کرده بود به دلیل داشتن سرعت خوب و روان بودن آن مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1386 که میهن بلاگ دچار مشکل فنی شده بود و پیشرفت آن با مشکل مواجه شد . در حال حاضر آمار دقیقی از وبلاگ های فارسی در دست نیست اما می توان گفت که حدود 8 میلیون وبلاگ فارسی در اینترنت ثبت شده است.   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.